Vi har saknat varandra, vi har längtat efter att få träffas. Så nu äntligen har det fallit in, inte på plats som vi önskar allra mest men med en mycket fin digital våraktivitet. Vi spelade spel om att desarmera bomber, gick en promenad i vårsolen med tipsrunda i lurarna och byggde insektshotell. Allt detta ackompanjerat av god dricka och snacks från våra i förväg hämtade hemliga lådor. Det blev många goda skratt. Underbart när det hittas lösningar för att ladda batterierna tillsammans.
Teknikintresserad järnvägskompetens sökes
Kreera har fått förtroendet av Trafikverket och blivit rangordnade etta på ramavtal inom Funktionsutredningar och Anläggningsspecifika krav Järnväg i flera regioner för de kommande två-fyra åren.
För att ta oss an alla dessa kommande spännande uppdrag så vill vi gärna bli fler inom området järnväg. Är du teknikintresserad och har erfarenhet av järnvägssystem eller teknikerna och vill jobba med ett härligt gäng? Hör av dig med intresseanmälan till områdesansvarig Fredrik Thurfjell.
God jul och gott nytt år!
Nytt ramavtal Kungsbacka
Kreera har som nummer ett i rangordningen vunnit ett ramavtal med Kungsbacka kommun avseende landskapsarkitektur inom projektering och genomförande. Avtalet trädde i kraft den 1 december och omfattar en stor spännvidd av projekt, bostadsområden, utemiljöer vid skolor och förskolor, vårdbyggnader, park- och naturområden, samt torg och allmänna platser.
Ramavtalet är ett steg i utvecklingen av området landskapsarkitektur på Kreera och vi ser verkligen fram emot att jobba med spännande projekt tillsammans med Kungsbacka kommun de kommande åren.
Nytt ramavtal i Linköping
Kreera har vunnit ett ramavtal inom trafik med Linköpings kommun.
Avtalet trädde i kraft 1 december och gäller maximalt i fyra år.
Det är en fantastisk möjlighet att få vara med på Sveriges femte största kommuns fortsatta tillväxtresa.
Kreera hoppas på spännande projekt inom ramen för en långsiktig trafik- och stadsplanering.
Kreera växer!
Vi har fått ännu en ny kollega på Kreera! Den här veckan välkomnar vi Lottie!
Lottie är landskapsarkitekt MSA med 6 års erfarenhet. Hon kommer närmast från Ramböll och har arbetat med planering och analys i tidiga skeden men även gestaltning och utredningar kring ekosystemtjänster.
Kreera är ISO-certifierade!
Vi kan glädjande meddela att Kreeras ledningssystem för kvalitet och miljö nu är certifierat enligt ISO 9001 och ISO 14001.
Vår revisor påpekade att det är ovanligt vid en steg 2 certifiering att företag är så mogna som vi och att det märks att vi jobbat med ett systematiskt tänk länge.
Vi är glada och stolta över att Kreerasättet håller måttet!
Leveranstider på Roslagsbanan
Efter 8 månaders arbete börjar det nu bli en färdig handling i uppdrag Roslagsbanan där sträckan mellan Lindholmen och Kårsta ska rustas upp. Från tanken med en total upprustning har uppdraget utvecklats till att göra punktinsatser för att med modernare tåg kunna höja hastigheten på banan.
Kreera har tillsammans med ett multidisciplinärt team jobbat med markprojekteringen.
Handlingarna går in på sista granskningsomgången under oktober och om allt går som det ska så kommer projektet gå ut på upphandling innan årsskiftet.
Platsbesök i uppdraget E22 förbifart Bergkvara
Precis innan sommaren startade Trafikverksprojektet E22 förbifart Bergkvara. Uppdraget innefattar vägplaneprocessen från samrådsunderlag till samrådshandling med alternativgenerering (lokaliseringsutredning). Kreera samarbetar i uppdraget med flera underkonsulter bland annat KMV forum, Calluna och AWER.
I mitten på september var en liten corona-anpassad grupp ute på ett första fältbesök inom teknikområdena landskap och miljö.
Funktionell Gestaltning
Kreera har, tillsammans med våra partners Inhouse Tech och &Rundquist, vunnit Trafikverkets anbud Funktionell Gestaltning. Höghastighetsbanan kommer medföra större mängder av nya konstruktioner och ingående delar jämfört med befintliga projekt och befintlig järnväg. Uppdraget syftar till att studera standardiserade koncept för broar, bullerskärmar, staket/grindar, tunnelportaler och teknikbyggnader längs banan. Målet är att finna kostnadseffektiva och gestaltade standardkonstruktioner och lösningar som medför lägre anläggningskostnad genom både effektivare konstruktioner och förenklad byggnation.