Parkering och mobilitet i Landvetter centrum 2035
Uppdragsgivare: Härryda kommun
Genomfört: 2021-2022

 
 

På torget i Landvetter centrum vid Ica och Willys regleras idag ungefär halva parkeringen som korttidsparkering 1h och övrig som korttidsparkering, 2h.

Som ett led i utvecklingen att säkra att Landvetter vidareutvecklas till ett attraktivt samhälle pågår arbetet med en stadsbyggnadsstudie på strategisk nivå med särskilt fokus på en attraktiv stadskärna och en ändamålsenlig infrastruktur. En viktig fråga är att besökare, boende och verksamma ska kunna komma till Landvetter centrum och parkera sin bil eller cykel. Det här uppdraget har syftat till att utreda parkeringsbehov för bil och cykel utifrån ett framtida scenario med 600 tillkommande bostäder år 2035. I uppdraget har principiella lösningar tagits fram för att möta detta behov tillsammans med förslag på andra lösningar på mobilitet.

Utredningens beräknade parkeringsbehov baserades på hur situationen förväntas vara i Landvetter centrum 2035 med tillkommande och kvarvarande bebyggelse. Det framräknade behovet utgick från förslag till parkeringstal för Härryda kommun som föreslår en lägre parkeringsnorm än vad som återfinns idag i Landvetter centrum. Syftet med att använda en lägre parkeringsnorm än idag är att åstadkomma en strategisk centrumutveckling med effektiv markanvändning. 2035 är en lång tidshorisont och det var därför viktigt i uppdraget att komma ihåg att mycket kan förändras som kan påverka parkeringsbehovet kraftigt till dess. Utblicken i denna utredning indikerar en framtida osäkerhet i mobilitetsfrågor i stort och att behovet av parkering kan komma att vara mindre än förväntat 2035 till följd av digitalt arbete, ökande e-handel, elektrifiering och fler självkörande bilar. Därför var det viktigt att parkeringslösningarna i Landvetter centrum är flexibla och strävar mot att ha möjligheten att till exempel bygga om parkering- och mobilitetshusen för någon annan funktion i framtiden.

Förslag på hur parkeringarna kan lokaliseras i Landvetter centrum. Antalet parkeringar är det bedömda behovet efter mobilitetsåtgärder och samnyttjande samt inklusive pendelparkering.